Vliegveld Berlijn Brandenburg – wat ging er mis en waarom kost het €4 miljard meer?


Brandenburg Airport (IATA airport code: BER) is het nog te openen vliegveld vlakbij Berlijn Schönefeld Airport wat al zo goed als klaar is. Toch duurt het nog tot 2019 en misschien wel tot het jaar 2020 voordat de luchthaven daadwerkelijk open gaat. Dit heeft te maken met allerlei zaken. Het budget voor het nieuwe vliegveld is ook keer op keer ruim overschreden.

Wat is er precies aan de hand met vliegveld Berlijn Brandenburg? Waarom zijn de kosten van 1,7 miljard euro opgelopen naar 5 miljard euro?

Wat ging er mis op Brandenburg Airport?

Het moet de vervanging zijn voor Tempelhof, Schönefeld en Tegel. Tempelhof Airport is in 2008 al gesloten. De passagiers gaan nu allemaal via Schönefeld en Tegel. Maar ook deze luchthavens zitten aan de maximum capaciteit, vooral door de sluiting van Tempelhof. De twee overgebleven vliegvelden zijn dan ook erg verouderd. Omdat Brandenburg toch binnenkort open gaat, wordt er al jaren geen geld meer in gestoken. Toch lijkt het bijna weer nodig om te investeren in de twee vliegvelden, aangezien Brandenburg Airport de komende twee jaar waarschijnlijk nog niet open gaat. Dit heeft te maken met een aantal zaken.

  • De brandveiligheid is punt een. Het blijkt erg ingewikkeld om het gebouw brandveilig te maken. In 2012 leek er geen vuiltje aan de lucht. Het vliegveld zou in een paar maanden open gaan. Toch ging dit feest toen niet door omdat de brandveiligheid niet in orde zou zijn. Jaren later zijn ze er nog mee bezig.
  • Een rechter heeft de omwonenden van het vliegveld (ruim 25.000 huizen) in het gelijk gesteld omtrent te geluidsoverlast. Op kosten van het vliegveld wordt nu de isolatie van alle huizen verbeterd. Dit houdt onder andere in: nieuwe ramen en nieuwe daken. Er mag niet worden begonnen met de renovatie van de noordelijke baan totdat dit af is.
  • Omdat er zoveel bedrijven meewerkten aan het vliegveld, hebben veel bedrijven op hun eigen manier gewerkt. Gevolg: kilometers met kabels zijn verkeerd aangelegd, een deel van de ruimten is verkeerd genummerd; controleurs hebben in totaal 150.000 gebreken gevonden. De honderden bedrijven mogen hun fouten nu zelf goedmaken.

De infrastructuur van vliegveld Brandenburg

Hoewel er in Berlijn nu grappen rondgaan dat het goedkoper is om heel Berlijn af te breken, en het naast een bestaand vliegveld te herbouwen, zit er wel wat in het plan om Brandenburg naast Schönefeld te bouwen. Een groot voordeel is dat je de infrastructuur maar een klein beetje hoeft te verbeteren. Een groot deel kun je dus hergebruiken. Zo is de capaciteit gebouwd op zo’n 30 miljoen passagiers per jaar. Vliegveld Brandenburg kan bovendien nog uitgebreid worden naar 50 miljoen passagiers per jaar. Dat zou Berlijn Brandenburg Airport een relatief grote luchthaven in Europa maken. Frankfurt Airport had in 2014 wel meer passagiers: 60 miljoen.

Loading
Kaart in het midden plaatsen
Verkeer knop
Fietsend
Transit