Vliegveld Berlijn Brandenburg – wat ging er mis?

Brandenburg Airport (IATA airport code: BER) is het nieuwe vliegveld vlakbij Berlijn Schönefeld Airport. Het vliegveld is geopend op 31 oktober 2020. Dat was een lange weg, het is verschillende malen uitgesteld maar tegenwoordig is het een prachtig splinternieuw vliegveld.

Wat is er precies aan de hand met vliegveld Berlijn Brandenburg? Waarom zijn de kosten van 1,7 miljard euro opgelopen naar 5 miljard euro?

Wat ging er mis op Brandenburg Airport?

Brandenburg Airport moest de vervanging worden voor Tempelhof, Schönefeld en Tegel. Tempelhof Airport is in 2008 al gesloten, de rest volgde in 2020. De laatste 2 luchthavens waren dan ook erg verouderd. Omdat Brandenburg toch open zou gaan, werd er ook geen geld meer in gestoken. Maar dat had bijna gemoeten, want het heeft erg lang geduurd. Dit kwam door onderstaande punten.

  • De brandveiligheid. Het bleek erg ingewikkeld om het gebouw brandveilig te maken. In 2012 leek er geen vuiltje aan de lucht. Het vliegveld zou in een paar maanden open gaan. Toch ging dit feest toen niet door omdat de brandveiligheid niet in orde zou zijn. Het heeft (en door andere tegenslagen) uiteindelijk 8 jaar langer geduurd.
  • Een rechter had de omwonenden van het vliegveld (ruim 25.000 huizen) in het gelijk gesteld omtrent te geluidsoverlast. Op kosten van het vliegveld moest de isolatie van al die huizen worden verbeterd. Nieuwe ramen, nieuwe daken. Het was een mega operatie.
  • Omdat er zoveel bedrijven meewerkten aan het vliegveld, hebben veel bedrijven op hun eigen manier gewerkt. Gevolg: kilometers met kabels zijn verkeerd aangelegd, een deel van de ruimten is verkeerd genummerd; controleurs hebben uiteindelijk zo’n 150.000 gebreken gevonden. De honderden bedrijven moesten hun fouten zelf goedmaken. Dit zorgde wel voor erg veel vertraging.

De infrastructuur van vliegveld Brandenburg

Hoewel er in Berlijn grappen rondgingen dat het goedkoper was om heel Berlijn af te breken, en het naast een bestaand vliegveld te herbouwen, is men er maar wat blij mee. Een groot voordeel is dat je de infrastructuur maar een klein beetje hoeft te verbeteren. Een groot deel kun je dus hergebruiken. Zo is de capaciteit gebouwd op zo’n 40 miljoen passagiers per jaar. Vliegveld Brandenburg kan bovendien nog uitgebreid worden naar 50 miljoen passagiers per jaar. Dat zou Berlijn Brandenburg Airport een relatief grote luchthaven in Europa maken. Frankfurt Airport had in 2019 wel meer passagiers: 70 miljoen.

Flughafen Berlin Brandenburg, Willy-Brandt-Platz, Schönefeld, Dahme-Spreewald, Brandenburg, 12529, Duitsland